Lage-emissiezones in België: wat betekent dat?
Steeds meer Belgische gemeentes en steden voeren een lage-emissiezone in. Door de lage-emissiezones zijn er gebieden waar bepaalde voertuigen niet meer mogen komen. Weet jij of jouw voertuig nog binnen mag of niet? Hieronder geven we een overzicht van de huidige emissiezones in België.
Wat is een lage-emissiezone?
Een lage-emissiezone (LEZ) is een afgebakende zone waar de meest vervuilende voertuigen niet zijn toegelaten of enkel onder bepaalde voorwaarden. Wanneer je een LEZ binnenrijdt met een niet-toegelaten voertuig krijg je een boete.
Waarom een lage-emissiezone?
De lage-emissiezones dienen om de luchtkwaliteit in bepaalde gebieden te verbeteren. Het Belgisch verkeer draagt immers sterk bij tot de luchtverontreiniging in ons land. Het zijn voornamelijk de kleine stofdeeltjes (fijnstof) die een negatieve invloed hebben op onze gezondheid. Dat fijnstof kunnen we drastisch verminderen door sterk vervuilende voertuigen (bijvoorbeeld oude dieselwagens) te weren uit gebieden met een hoge concentratie aan fijnstof.
Welke steden hebben een lage-emissiezone?
Hieronder geven we je een overzicht per stad waar een emissiezone is of wanneer die er komt, en welke voertuigen niet toegelaten zijn in die zones.
Stad | Actief sinds/vanaf | Niet-toegelaten wagens | Zone |
Antwerpen | Sinds januari 2020 | Dieselauto’s met Euronorm 4 of lager (Euronorm 4 is toegelaten bij betaling) Benzineauto’s met Euronorm 1 en geen Euronorm |
Binnenstad van Antwerpen en een deel van Linkeroever |
Brussel | Sinds januari 2020 | Dieselauto’s met Euronorm 3 of lager Benzineauto’s met Euronorm 1 en geen Euronorm |
Bijna het volledige Brussels Hoofdstedelijk gewest |
Gent | Sinds januari 2020 | Dieselauto’s met Euronorm 4 of lager (Euronorm 4 is toegelaten bij betaling) Benzineauto’s met Euronorm 1 of geen Euronorm |
Zone 30 in de Gentse binnenstad |
In Wallonië bestaan er op dit moment nog geen lage-emissiezones. Het Waalse Gewest is bezig om een wettelijk kader te maken zodat Waalse gemeenten en steden ook emissiezones kunnen invoeren. Men verwacht ten vroegste in 2023 de invoering van de eerste emissiezones in Wallonië.
Hoe kan ik toch een lage-emissiezone betreden?
Indien je met een niet-toegelaten voertuig toch een lage-emissiezone wilt binnengaan, dan ga je een dagpas moeten aanvragen. Die kost 35 euro en mag je maximaal 8 keer per jaar aanvragen. Een goedkoper alternatief is om je voertuig buiten de stad te parkeren en met de metro de stad in te gaan.